Personalliggaren ska förvaras i verksamhetslokalen

Vid Skatteverkets kontroll av personalliggare ska de senaste två årens personalliggare finnas tillgängliga i företagets verksamhetslokal. Det framgår av en dom från Högsta förvaltningsdomstolen.

Skatteverket hade i det aktuella målet genomfört ett kontrollbesök och noterat vissa brister i ett restaurangföretags personalliggare. Företagets namn och organisationsnummer hade inte angivits i liggaren, tidpunkten då arbetspass avslutats hade inte dokumenterats i några fall i förfluten tid och den liggare som bolaget höll tillgänglig i verksamhetslokalen innehöll endast uppgifter för de senaste två månaderna. Skatteverket påförde företaget full kontrollavgift på 10 000 kr eftersom företaget inte hade fullgjort sin dokumentationsskyldighet och inte hållit personalliggaren tillgänglig för Skatteverket i verksamhetslokalen.

Personalliggare

Den som bedriver restaurangverksamhet är skyldig att föra personalliggare och i den för varje verksamhetsdag anteckna vilka som är verksamma och tidpunkten när varje persons arbetspass påbörjas och avslutas. Personalliggaren ska hållas tillgänglig i verksamhetslokalen och bevaras i två år. Även företag inom frisör-, tvätteri- och byggbranschen är skyldiga att föra personalliggare.

Överklagande

Företaget överklagade Skatteverkets beslut och anförde bland annat att personalliggaren inte var så bristfällig att den inte kunde läggas till grund för en kontroll. Personalliggare med uppgifter om förfluten tid förvarades tillfälligt i en annan lokal med anledning av att verksamhetslokalen nyligen restaurerats. Skatteverket kunde dock ta del av liggaren vid sitt besök.

Vid sitt obligatoriska omprövningsbeslut medgav Skatteverket bolaget delvis befrielse från kontrollavgiften genom att den sänktes till 5 000 kr.

Förvaras i verksamhetslokalen

Frågan om förvaring av personalliggaren kom att prövas av Högsta förvaltningsdomstolen, HFD. Enligt HFDs mening måste kravet på löpande dokumentation anses innefatta en skyldighet att bevara de dokumenterade uppgifterna. Denna skyldighet begränsas på så sätt att den upphör två år efter utgången av det kalenderår då det för verksamheten gällande beskattningsåret gått ut. Kravet att personalliggaren ska finnas tillgänglig för Skatteverket i verksamhetslokalen måste enligt HFD anses gälla för hela den tid som uppgifterna ska bevaras. Förutsättningar för att ta ut kontrollavgift var därför uppfyllda i detta fall. HFD ansåg inte att det fanns skäl att sätta ner avgiften mer än vad Skatteverket beslutat om.

OBS! Kontrollavgiften höjdes från och med den 1 januari 2016 till 12 500 kr.
Dom 2016-10-18, mål nr 3489-15

Företagsaktuellt nr 1 2017



Budgetpropositionen 2026: Vad du som företagare behöver veta

Höstens budgetproposition innehåller många skatteförslag som kan förenkla för dig som företagare. Flera av dem föreslås träda i kraft redan vid årsskiftet. Sänkt bolagsskatt som …

Så får du en stressfri höst på jobbet

Sommaren närmar sig sitt slut och så även semestern. Hur får du en stressfri start på hösten och ett effektivt arbetsflöde ända till årsskiftet? Den irländska löneexperten Helen Dooley …

Srf konsulterna tipsar: Har du uppdaterat din SNI-kod än?

Från årsskiftet gäller nya SNI-koder – branschkoderna som visar inom vilken verksamhet ett företag är aktivt. Cirka en halv miljon företag påverkas och behöver själva se till att …

Srf konsulterna tipsar: Bidrag för laddstolpar

Visste du att du som arbetsgivare kan få halva kostnaden täckt när du installerar laddstolpar för dina anställda? Genom Naturvårdsverkets satsning Ladda bilen finns möjlighet att söka …

Ny EU-dom: Så påverkas överföring av personuppgifter till USA

Den 4 september meddelade EU-domstolen (Tribunalen) en betydelsefull dom som påverkar alla organisationer som överför personuppgifter till USA. Enligt domen anses USA fortsatt erbjuda ett …

Ny undersökning: Krångliga 3:12-regler hämmar tillväxten

En medlemsundersökning från Företagarförbundet visar att många småföretagare tycker att 3:12-reglerna är krångliga, tidskrävande och hämmande för tillväxt. Under ett webbinarium för …

A-kassa viktig även för småföretagare – men många saknar skydd

Trots en turbulent omvärld och osäker ekonomi saknar över hälften av Sveriges småföretagare försäkring vid arbetslöshet. Detta har SMÅA, a-kassan för företagare, länge arbetat för …

Nya 3:12- regler – ett steg närmare lagstiftning

Nu har regeringen publicerat sin lagrådsremiss med det slutliga förslaget på förändringar när det gäller beskattning av kvalificerade andelar i fåmansföretag. Till stor del motsvarar de …

Sänkt bolagsskatt – och andra skatteförslag inför höstbudgeten

Redan nu har Finansdepartement remitterat en rad skatteförslag som kan komma att ingå i höstbudgeten. Här är en sammanfattning av de förslag som har remitterats i maj och som är viktiga …

Srf konsulterna tipsar: Ny e-tjänst för digital deklaration av INK 1,2 och 4

Nu blir det enklare att deklarera digitalt. Skatteverket har lanserat en ny e-tjänst för inkomstdeklaration 1, 2 och 4 – med möjlighet att lämna bilagor eller övriga upplysningar. I den …

Senaste nytt