Kontrollera uppgifterna i din deklaration

Snart är deklarationsracet i gång för privatpersoner. Inkomstdeklarationen ska vara inlämnad senast den 2 maj. I den här artikeln tar vi upp vikten av att kontrollera sina uppgifter och deklarera i tid. Eller borde man kontrollera uppgifterna tidigare och löpande under året?

Kontrolluppgifter

Sedan 1 januari 2019 lämnar alla arbetsgivare in uppgifter om lön och avdragen skatt för den anställde varje månad via arbetsgivardeklaration (AGI). Lönespecifikationen blir en kvittens på vilket skatteavdrag som arbetsgivaren har rapporterat in. Via Skatteverkets Mina Sidor kan anställda säkerställa att det skatteavdrag som arbetsgivaren ska ha rapporterat överensstämmer med uppgifterna på lönespecifikationen. Uppgifterna uppdateras varje månad.

Så i stället för att kontrollera uppgifterna nu i samband med deklarationen borde vi ta som vana att logga in på Skatteverket och säkerställa att uppgifterna stämmer mot våra lönespecifikationer. Då ligger man som anställd närmare i tid om det skulle vara fel och det blir lättare att korrigera.

De allra flesta uppgifterna i deklarationen förtrycker Skatteverket. Även om de är förtryckta så ska man kontrollera dem mot de uppgifter som man har fått. De kan ha ändrats. I vissa fall lämnas ingen kontrolluppgift och då behöver man själv fylla i uppgifterna i deklarationen. En bank har till exempel ingen skyldighet att lämna en kontrolluppgift om ränteutgiften understiger 100 kronor sammanlagt hos banken. Detsamma gäller om den totala inkomsträntan hos banken understiger 100 kronor.

Kontrollera att uppgifterna i deklarationen stämmer – kontakta motparten om det har blivit fel och se vad som är rätt. Deklarationen justerar man genom att fylla i de rätta uppgifterna.

Uppgifter om tjänsteställe

Arbetsgivaren ska lämna uppgiften om tjänsteställe i individuppgiften i arbetsgivardeklarationen från och med redovisningsperioden januari 2023 och för beskattningsår 2023 i kontrolluppgift. Det är adressen där den anställda har sitt tjänsteställe som ska uppges. Det gäller även om den anställda har sitt tjänsteställe i bostaden. Dessa uppgifter har inte Skatteverket haft tidigare. Det gör att Skatteverket har uppgifter för att kontrollera rimligheten i de avdrag som den anställde yrkar för resor till och från arbetet.

The post Kontrollera uppgifterna i din deklaration appeared first on Tidningen Konsulten.



Nya bud för samfälligheter som inte är skattskyldiga för moms

I februari meddelade Högsta förvaltningsdomstolen att samfällighetsföreningar inte ska ta ut moms på bidrag som föreningen tar ut från sina medlemmar. Avgörandet överensstämmer inte med …

K10 eller K12 – vilken blankett ska man använda?

K10 och K12 är två blanketter som är starkt förknippade med deklarationen för ägare till fåmansföretag. Men när ska man använda vilken blankett när man har sålt en andel eller fått …

Vd och grundare Malin Bergman: ”Tro på din idé”

Kvinnors företagande är viktigt för att främja företagsamhet och konkurrenskraft i Sverige. Trots det är det fortfarande färre kvinnor än män som driver företag. Varför är det så och …

Deklarationstidpunkter för aktiebolag under 2024

Dags att fokusera på när aktiebolag ska lämna in inkomstdeklarationen och betala kvarskatt 2024. Inlämning av deklarationen  För aktiebolag kan inlämningstidpunkten för …

KU-dags!

De allra flesta arbetsgivare och uppgiftslämnare rapporterar idag arbetsgivardeklaration med individuppgifter (AGI). Den finns dock fortfarande tillfällen när kontrolluppgifter ska lämnas. …

Deklarera – viktiga datum att ha koll på för dig som privatperson!

Nytt år och snart dags att deklarera inkomster för 2023. Här lyfter vi några viktiga datum för fysiska personer att ha koll på under 2024. Flera datum för betalning av kvarskatt  …

Srf konsulterna tipsar: Ny ansökningsperiod för återbetalning av skatt i jordbruk och skogsbruk 

Från och med 1 januari 2024 ska ansökningar för återbetalning av skatt på bränsle som förbrukas i jordbruk, skogsbruk och vattenbruk göras kvartalsvis. Samtidigt höjs det totala …

Samverkan gör AGI till vapen mot fusk

Införandet av AGI, Arbetsgivardeklaration på individnivå, är en av de största förändringar av lönehanteringen som Srf Lönsam arbetat fram tillsammans med Skatteverket. Nu föreslås att …

Snart kan företagare slippa krånglig kvittohantering

Efter många års utredning finns nu ett konkret förslag från regeringen att företagare inte längre behöver spara kvitton och fakturor i pappersformat – så länge de sparas i digital …

Srf konsulterna tipsar: Ansök om utbetalning för rot- och rutarbeten – senast 31 januari

Den 31 januari 2024 är sista dagen för företag som har utfört rot- och rutarbeten att begära utbetalning från Skatteverket för de arbeten som kunderna har betalat under 2023. Missa inte …

Senaste nytt