Publicerat 31 oktober 2018 i kategorin Artiklar

Arkivering av kvitton och fakturor

Det är viktigt att du i ditt företag arkiverar kvitton, fakturor och annan räkenskapsinformation på rätt sätt. Vi sammanfattar vilket ansvar du har som företagare och vad som gäller när du upphör med eller överlåter ditt företag.

Du måste spara företagets räkenskapsinformation i minst sju år efter det kalenderår då räkenskapsåret avslutades. Om ditt företag har brutet räkenskapsår, till exempel 1/7 till 30/6, innebär det att du måste spara räkenskapsinformationen i sju år och sex månader. Men du kan till följd av exempelvis preskriptionsregler eller skatteregler behöva spara informationen under ännu längre tid.

Papper eller elektroniskt

Enligt bokföringslagen är det tillåtet att fotografera eller skanna fakturor, kvitton eller annan räkenskapsinformation företaget fått på papper, för att kunna spara dem på data-media. Men du får inte förstöra pappersfakturorna eller
kvittona efter att du skannat dem. Dessa måste företaget spara under minst tre hela kalenderår efter det år som företagets räkenskapsår avslutades. Sedan kan du kasta dem.

Det omvända gäller också. Får ditt företag en elektronisk faktura kan du skriva ut den och spara den på papper. Men företaget måste då samtidigt spara den elektroniska fakturan under minst tre hela kalenderår efter det år som företagets räkenskapsår avslutades.

Både papper och elektroniskt

Tar ditt företag emot en faktura både på papper och elektroniskt i nära anslutning till varandra, får företaget välja i vilken form den ska sparas. Det innebär att om företaget väljer att spara den elektroniska fakturan kan du kasta pappersfakturan.

Men det gäller inte om företaget får en pappersfaktura som du sedan fotograferar eller skannar. Företaget har då inte tagit emot fakturan i olika form utan fört över den från en form till en annan.

Kvitton på utlägg

Om en anställd gör ett inköp för ditt företags räkning är det en affärshändelse i företaget. Det gäller oavsett om den anställde betalar med egna eller företagets pengar eller kort. Kvittot som den anställde får vid köpet är företagets och ska hanteras på samma sätt som när ditt företag gör egna inköp. Det innebär att om den anställde tar emot ett papperskvitto ska det kvittot lämnas till företaget så att det kan arkiveras. Har den anställde endast tagit emot kvittot elektroniskt, ska företaget spara det elektroniskt.

Kundfakturor

Fakturor som företaget upprättar ska bevaras i det skick du sammanställt och sparat dem i företagets bokföring. Det innebär att om du upprättar en kundfaktura elektroniskt men presenterar den i pappersform i företagets bokföring, ska fakturan arkiveras i pappersform. Det gäller oavsett om du skickar fakturan elektroniskt eller på papper till kunden.

När företaget överlåts eller upphör

Har du en enskild firma är det du som är ansvarig för arkiveringen av företagets räkenskapsinformation. Överlåter du verksamheten behåller du arkiveringsskyldigheten för tiden före överlåtelsen. Detsamma gäller om du avslutar firman. Ditt ansvar kvarstår då arkiveringstiden ut. När du avlider övertar dödsboet arkiveringsskyldigheten, men upphör när dödsboet skiftats. Därefter finns inte längre någon arkiveringsansvarig.

Juridisk person

Bedrivs ditt företag i aktiebolagsform är det företaget som ansvarar för arkiveringen. Men ytterst blir det ändå du som är ansvarig om du ingår i företagets styrelse.

Vid en överlåtelse följer ansvaret för räkenskapsinformationen med företaget.

Arkiveringsansvaret kan inte avtalas bort. Det innebär att om företaget låter till exempel ett arkiveringsföretag eller en redovisningskonsult sköta arkiveringen, måste företaget försäkra sig om att arkiveringsreglerna följs och se till att det går att få tillgång till all räkenskapsinformation under hela arkiveringstiden.

Likvidation

Begär du ditt bolag i likvidation utses en likvidator som ersätter styrelsen. Han avvecklar bolaget och fördelar eventuellt överskott mellan aktieägarna. Bolaget är upplöst när likvidatorn har lagt fram sin slutredovisning på en bolagsstämma. Likvidatorn har därefter ett fortsatt ansvar för att arkivera företagets räkenskapsinformation. När ett handelsbolag likviderats utan likvidator är det bolagsmännen som har det ansvaret.

Fusion

Har ditt bolag fusionerats med ett annat företag har samtliga tillgångar och skulder tagits över av det andra företaget. Samtidigt har ditt bolag upplösts utan likvidation. Det övertagande företaget övertar vid fusionen ansvaret för att arkivera det överlåtande bolagets räkenskapsinformation.

Konkurs

Försätts ditt företag i konkurs är du skyldig att överlämna företagets räkenskapsinformation till konkursförvaltaren.

Räkenskapsinformation som avser tiden före konkursen ska efter avslutad konkurs återlämnas till företaget. Det har trots konkursen ett fortsatt arkiveringsansvar.

Visar det sig vara svårt för konkursförvaltaren att återlämna räkenskapsinformationen ska den överlämnas till Kronofogden, som är tillsynsmyndighet över konkursförvaltningen. I praktiken brukar dock konkursförvaltaren, efter avslutad konkurs, skicka räkenskapsinformationen till ett arkivföretag där den förvaras under den återstående arkiveringstiden.

Räkenskapsinformation som härrör från själva konkursboet ska bevaras av konkursförvaltaren.

bfn.se

Publicerat 12 december 2018

Skattefri hälso- och sjukvård

Skatteverket har i ett ställningstagande redogjort för i vilka situationer hälso- och sjukvård som din arbetsgivare tillhandahåller inom ramen för rehabilitering, förebyggande behandling eller företagshälsovård, kan vara skattefri för dig som är anställd. Alla förmåner du får från din arbetsgivare är i princip en skattepliktig inkomst för dig. Från och med den 1 juli 2018 …

Läs mer

Publicerat 12 december 2018

Justering av förmånsvärdet för lätt lastbil

Om du som anställd använder arbetsgivarens lätta lastbil för privatkörning kan företaget efter ansökan hos Skatteverket få ett beslut om nedsatt förmånsvärde. Ett sådant justerat förmånsvärde kommer från och med 2019 normalt uppgå till 60 procent av lastbilens ordinarie förmånsvärde. Skatteverket har i ett ställningstagande presenterat en ny regel för hur ett justerat …

Läs mer

Publicerat 12 december 2018

Friades från skatteåtal – Litade på sin redovisnings- konsult

Kvinnan hade inte insett att de uppgifter hon lämnat i sina moms- och inkomstdeklarationer var oriktiga, utan hon hade förlitat sig på de rådgivare hon haft. Enligt Högsta domstolen kunde hon därför inte dömas för skattebrott eller vårdslös skatteuppgift. Britt äger en jordbruksfastighet. 2012 blev hon registrerad för moms. Registreringen skedde på Skatteverkets initiativ efter …

Läs mer

Publicerat 12 december 2018

Personalliggare vid blandad verksamhet

En näringsidkare som bedriver både verksamhet som omfattas av skyldigheten att föra personalliggare och annan verksamhet i samma verksamhetslokal ska, enligt Skatteverket, löpande dokumentera nödvändiga identifikationsuppgifter i personalliggaren även för de personer som är verksamma i den andra verksamheten. skatteverket.se

Läs mer

Publicerat 12 december 2018

Förhandsbesked i skattefrågor

Om du är osäker på hur Skatteverket kommer att bedöma ett visst förfarande skatterättsligt kan det vara bra att känna till att Skatteverket inte lämnar några bindande förhandsbesked. Vill du veta hur Skatteverket ser på en viss situation skatterättsligt kan du dock skicka en skriftlig fråga till dem. Det gör du enklast på skatteverket.se under fliken Kontakta oss. Då får du …

Läs mer

Publicerat 12 december 2018

Kronofogden stänger plusgirot

Vid årsskiftet slutar Kronofogden att ta emot inbetalningar till sitt plusgirokonto. Du som använder Kronofogdens plusgiro i dag behöver så snart som möjligt styra om till bankgiro kronofogden.se

Läs mer

Publicerat 12 december 2018

Vinstbeskattning vid förändring av bostadsrätt

I ett ställningstagande redogör Skatteverket för sin syn hur en förändring av en bostadsrätt ska beskattas i olika situationer. Bor du i en bostadsrätt kan det uppstå ett behov av att förändra den genom att ett utrymme överförs till annan bostadsrätt eller att din tillförs ett utrymme. Din bostadsrätt kan delas upp i flera och äger du flera bostadsrätter i samma förening kan …

Läs mer

Publicerat 12 december 2018

TV-avgiften via skatten

Från årsskiftet ersätts radio- och tv-avgiften av en public service-avgift. Public service-avgiften betalas via skatten. Avgiften är 1 procent av den beskattningsbara inkomsten upp till ett tak. Som mest kommer avgiften att uppgå till cirka 1 300 kr per person och år regeringen.se

Läs mer

Publicerat 31 oktober 2018

Hög lön kan ge lägre skatt

Är du delägare i ett fåmansföretag är det viktigt att ta ut rätt lön från företaget. Din eller någon familjemedlems lön i år från företaget kan påverka hur mycket ni kan ta ut i lågbeskattad utdelning nästa år. Den utdelning du får från ditt fåmansföretag beskattas med 20 procent kapitalskatt så länge den ryms inom ett särskilt beräknat utdelningsutrymme. Det …

Läs mer

Publicerat 31 oktober 2018

Digital inhämtning av uppgifter

Den 1 oktober trädde förordningen om digitalt inhämtande av uppgifter från företag i kraft. Syftet med förordningen är att uppgifter ska, där det är möjligt och relevant, bara behöva lämnas en gång från företagen till myndigheterna. Förordningen berör 67 myndigheter. bolagsverket.se

Läs mer

Gå till startsidan